Síťové propojení je klíčem k elektrifikaci a automatizaci.
Každodenní život bez internetu je už sotva představitelný. Brzy to bude platit i pro automobil. Bosch totiž promění automobil v aktivní součást internetu. „Síťové propojení je klíčem k elektrifikované a automatizované jízdě,“ řekl Dr. Markus Heyn, člen představenstva Robert Bosch GmbH na 62. mezinárodním kolokviu pro motoristické novináře, které uspořádala společnost Bosch v Boxbergu. Propojená vozidla jsou totiž komfortnější, bezpečnější a hospodárnější. Připojením k internetu lze získávat například informace o dopravních zácpách, náledí nebo nehodách, ale i volných parkovacích místech a nabíjecích stanicích – jeho prostřednictvím lze hned realizovat také rezervaci a úhradu služeb. Automobil se zároveň stane multimediálním centrem. Bosch totiž umožní trvalý přístup k internetovým hudebním službám, sociálním sítím a velkému počtu aplikací pro chytré telefony.
Kompetence k propojení uvnitř automobilu – i daleko nad jeho rámec
Bosch je připraven na internet věcí jako žádná jiná společnost v celosvětovém měřítku. „Bosch sází v oblasti síťového propojení na ‚3S‘,“ řekl Heyn. „Senzory, software a služby.“ Tak vznikají síťově propojená řešení pro inteligentní dům, energii, průmysl – a také pro mobilitu. To umožňuje realizovat inovativní funkce. V aktuálním zkušebním prototypu je díky jeho navigačnímu systému možno automaticky zvýšit teplotu vzduchu doma již před návratem vozidla do svého cíle.
Automobil budoucnosti je elektrifikován, automatizován – a síťově propojen
Bosch očekává, že již v roce 2025 bude cca 15 procent všech nových vozidel elektrifikováno. Podle technologického koncernu budou vozidla už v roce 2020 jezdit po dálnicích s vysokou mírou automatizace. Důležitým předpokladem pro oba vývojové trendy jsou síťově propojené funkce. Řidič elektromobilu si bude moci například snadno vyhledat a rezervovat místo na nabíjecí stanici a zároveň i zaplatit za odebranou energii. „Díky aplikacím, jako je Charge&Pay pro Mercedes-Benz, lze dojezd vozidla využívat s větším klidem,“ řekl Heyn. Rychle přenášená data o dopravě vytvářejí rozšířený elektronický horizont, díky němuž vidí vozidla předvídavě i za další zatáčku. Elektromobily mohou díky tomu optimalizovat rekuperaci a stav nabití akumulátoru. Tyto informace nabízejí rovněž více bezpečnosti. Pokud více vozidel hlásí ze stejného místa zásah ESP, dojde systém z porovnání s informacemi o počasí například k závěru, že je tam náledí, a následující řidiči jsou patřičně varováni. Díky informacím o omezeních rychlosti na přechodných staveništích nebo o konci dopravní kolony může automatizovaný automobil navíc předvídavě s dostatečným předstihem „odlehčit pedál plynu“. Úroveň komfortu a hospodárnosti tím vzroste. Ředitel společnosti Bosch Heyn proto došel k jasnému závěru: „Síťově propojený automobil je vždy lepším automobilem.“
Bosch mySPIN propojí mobilní telefon s automobilem
Bosch realizuje připojení automobilu k internetu dvěma způsoby: Jednak lze využívat chytrý telefon řidiče. Prostřednictvím integračního řešení mySPIN lze připojit přístroje Android a iOS k informačnímu a zábavnímu systému vozidla. Velký počet aplikací lze pak jednoduše ovládat prostřednictvím centrálního displeje vozidla. Jako druhou možnost nabízí Bosch jednotku CCU (Connectivity Control Unit), která komunikuje prostřednictvím modulu mobilního telefonu s vlastní kartou SIM a na přání umožňuje také určování polohy pomocí GPS. Kromě verze pro prvovýbavu je k dispozici také řešení pro dodatečnou montáž, které lze připojit k palubní síti vozidla například prostřednictvím diagnostického rozhraní OBD.
Na základě informací o stavu vozidla, které CCU přenáší do cloudu, lze pak realizovat velký počet různých služeb. Z toho vychází softwarová platforma Bosch IoT Suite dceřiné společnosti Bosch Software Innovations, která propojuje přístroje, uživatele a společnosti s cílem poskytovat nejjednodušším možným způsobem atraktivní služby – včetně služeb od společnosti Bosch.
Bezpečnost je předpokladem pro důvěru
Síťové propojení automobilu je již v plném proudu. Nepřetržitě rostoucí výpočetní výkon řídicích jednotek, celosvětově rostoucí pokrytí rychlými bezdrátovými sítěmi a rostoucí možnosti zabezpečených aktualizací „vzduchem“ otvírá pro budoucnost nové možnosti realizace stále obsáhlejších funkcí.
Samotná technika však ještě není zárukou úspěchu. „Pouze bezpečné funkce si získají důvěru řidiče,“ řekl Heyn a poukázal na tři dimenze diskuze o bezpečnosti. Funkční bezpečnost zajišťuje požadovanou aplikaci a definuje bezpečné vypnutí při defektech jednotlivých komponentů. Ochrana dat má za úkol zabránit neautorizovaným zásahům zvenčí. Bosch zde sází na vícestupňové hardwarové a softwarové řešení, aby byly zachovány dnešní vysoké bezpečnostní standardy i v budoucích vozidlech s intenzivnější mírou propojení. Jasnou nezbytností v této oblasti jsou pro společnost Bosch standardy na technické a procesní úrovni v souladu s normou ISO26262 pro funkční bezpečnost. Ochrana dat je nakonec definována v právní rovině nařízeními a zákony. „Komplexní evropská základní vyhláška o ochraně dat je předpokladem pro fungující digitální trh v Evropě,“ vysvětlil Heyn. Bosch zaručuje transparentní zacházení se všemi daty. „Zákazník musí mít možnost vlastního rozhodnutí o rozsahu a způsobu využití dat,“ formuloval Heyn základní přístup společnosti Bosch.
Služby pro firemní zákazníky snižují servisní náklady a zkracují prostoje
Službou pro provozovatele vozových parků je Connected Fleet Management. Prostřednictvím CCU jsou bezpečně kódovaná provozní a servisní data přenášena k vyhodnocení na server Bosch. Tím lze snížit provozní náklady a minimalizovat prostoje. Na základě zpracovaných dat mohou společnosti přesněji plánovat například provozní plány, leasingové smlouvy nebo termíny pro servisní práce a opravy.
V servisních dílnách budoucnosti vsadí Bosch na rozšířenou realitu a umožní „rentgenový pohled“ do motorového prostoru. Drží-li servisní pracovník tablet například v motorovém prostoru, je výsledný obraz kamery doplněn na požadovaných místech o komplexní dodatečné informace včetně návodu k opravě. Mecharonik ovládá zobrazované objekty na dotykovém displeji, kde si může nechat zobrazit další informace. Zdlouhavé hledání v servisních příručkách odpadá. Podrobná data jsou stahována prostřednictvím internetu ze serveru Bosch.
Předvídavá diagnostika díky síťovému propojení komponentů
Bosch používá při vývoji a výrobě svých výrobků ve stále větší míře principy „Průmyslu 4.0“. Cílem je dosáhnout takového propojení všech komponentů, aby mohly kompletně komunikovat svůj stav při výrobě, zkouškách nebo provozu. V budoucnosti bude možné této schopnosti využívat i poté, co produkt opustí výrobní halu závodu Bosch. V rámci tzv. preventivní diagnostiky lze například již dnes zaznamenávat provozní data vstřikovače nafty během celé doby jeho provozu jednotkou CCU a přenášet je k vyhodnocení do internetového cloudu. Naznačují-li data na opotřebení nebo změnu provozních podmínek, může být rovněž prostřednictvím internetu automaticky nahrána přizpůsobená provozní charakteristika pro optimalizované elektronické řízení. Pokud si to řidič přeje, lze navíc rovnou naplánovat termín servisní prohlídky a objednat náhradní díl. Defektní vstřikovač nafty bude podroben analýze a může být opět kompletně opraven. Analyzovaná data jsou kromě toho zdrojem důležitých informací, které lze využívat k vývoji budoucích generací produktu a k optimalizaci výroby.
Komentáře