SISA: Situace na aftermarketovém trhu s autodíly a představení neznačkových servisních konceptů

, 1. července 2013, 11:44

Zejména na deklarování kvality ´neznačkových´ náhradních dílů od aftermarketových dodavatelů, na obecné představení servisních konceptů provozovaných právě těmito subjekty a rovněž na činnost pořádajícího Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) byla zaměřena tisková konference v pražském hotelu Michael.

Význam profesního sdružení  SISA na poli autoopravárenství nejlépe dokládá fakt, že jeho členské firmy představují přibližně 80% podíl na trhu autodílů v České republice. SISA za dobu své téměř 20-ti leté  existence a ve spolupráci s min. dopravy a  s Českou obchodní inspekcí výrazným způsobem přispěla ke kultivaci prostředí v oblasti nezávislého aftermarketu. Dlouhodobě a systematicky prezentuje naprosto srovnatelnou kvalitu, funkčnost a spolehlivost  tzv. aftermarketových autodílů na trhu náhradní spotřeby při opravách nových i starších vozidel. Zároveň upozorňuje na právo každého opraváře zvolit si svobodně svého dodavatele autodílů a servisního vybavení a také právo každého motoristy vybrat si podle svého uvážení servis pro opravu svého automobilu. „Toto nezpochybnitelné právo je zaručeno platností tzv. Blokové výjimky v zemích EU, přestože sílí dezinformační tlaky výrobců automobilů a jejich národních distributorů a dealerů na motoristickou veřejnost nepodloženými tvrzeními o vyšší kvalitě značkových servisů a ´originálních´ značkových náhradních dílů,“ uvedl prezident SISA Jiří Sýkora.

Opravy v autorizovaných tzv. značkových servisech jednotlivých automobilek vyjdou majitele vozidel zpravidla dráž než v neautorizované autoopravně. Značky to vysvětlují tím, že používají kvalitnější díly, modernější technické vybavení, více odborně vyškolený personál a že mají přístup ke všem technickým datům vozidla přímo od výrobce.  Přitom to vše mají na stejné úrovni k dispozici i tzv. neautorizované (nezávislé) autoopravny, zařazené do servisních konceptů velkých dodavatelských aftermarketových firem.  Standardy a kvalitativní požadavky, které musí zájemce o vstup do takového konceptu splnit, jsou totiž stejně náročné a tvrdé jako u značkových autorizovaných servisů.  Přítomným novinářům ze všech významných motoristických a zpravodajských médií své servisní sítě představili zástupci renomovaných společností Bosch (Bosch Car Servis), APM Automotive (AutoProfiteam), Elit (Partner Elit) či Trost (AutoFit).

V Česku působí přibližně 4.500 nezávislých autoopraven, z nichž třetina (cca 1.500) je právě součástí některého ze servisních konceptů. „V těchto servisních sítích však nejsou zastoupeny pouze nezávislé autoopravny, ale stále častěji do nich vstupují i značkové autorizované servisy. V našem konceptu AutoProfiteam jich neustále přibývá a proč by o zapojení stály, kdyby nezávislou síť považovaly za méně kvalitní? Stejný trend je i v servisních konceptech ostatních aftermarketových provozovatelů,“  poukázal na zajímavou skutečnost manažer AutoProfiteamu společnosti APM Automotive Josef Polák. „Pro členy svých konceptů jejich provozovatelé zajišťují nejen autodíly stejné kvality s originálními ´značkovými´, ale také špičkové technické a informační vybavení, potřebná data ke všem automobilům a odborná školení pracovníků na všech pozicích. To vše na srovnatelné úrovni jako servisní pracoviště u dealerů nových automobilů,“ doplnil ho country mananažer Trost ČR Lukáš Ondráček.

Proto mohou nezávislé autoopravny servisovat i nová vozidla ještě v záruční době od výrobce, aniž by to jakkoliv záruku rušilo nebo omezovalo. Musí ale samozřejmě přitom dodržovat postup doporučovaný automobilkou, stejně jako je tomu ve značkovém servise. „Pochopitelně musí být v rámci těchto oprav nebo pravidelné údržby dodržovány předepsané servisní intervaly, používány schválené autodíly a vyplňována servisní knížka, ať už v elektronické nebo papírové podobě,“  informoval Tomáš Kabrhel, zodpovědný za fleetový program v servisním konceptu společnosti Elit. A právě to, že služeb ´nezávislých´ servisních konceptů využívají k opravám svých vozových parků velké společnosti jako RWE, Česká pošta a mnoho dalších má na potvrzení vysoké kvality odváděné práce a dodržování nejvyšších standardů velkou váhu.

Že segmentu produkce autodílů pro aftermarket věnují maximální pozornost všichni významní výrobci a producenti prvovýrobních komponentů montovaných při výrobě nových automobilů dokladovali zástupci jednoho z největších světových dodavatelů originálních autodílů Bosch. Vedoucí divize automobilové techniky českého zastoupení Lukáš Nekola i jeho ´aftermarketový´ kolega  Peter Skyva potvrdili materiálovou a technologickou výrobní, a tudíž i celkovou kvalitativní shodu originálních (OE) dílů s autodíly určenými na trh náhradní spotřeby a jejich snadno kontrolovatelné a doložitelné dodávání distributory svým odběratelům, kteří je poté používají při opravách vozidel koncových zákazníků. Stejnou váhu oběma ´stranám´  od dodavatelů servisního vybavení či producentů informačních systémů a technických dat rovněž potvrdili například jednatel společnosti Siems a Klein (servisní vybavení) René Dubský nebo obchodní manažeři dodavatel e specializovaných dat a programů na výpočet škod a následných nákladů na opravy havarovaných automobilů Audatex Miroslav Richter s Matejem Zajcem.

Pohled na vývoj poměru sil mezi značkovými a nezávislými servisy v evropském kontextu mimo jiné zmínil prezident Svazu autoopraven České republiky (SAČR) Josef Lhoták. Zmíněná organizace, stejně jako SISA intenzivně spolupracující se svými profesně blízkými celoevropskými institucemi, monitoruje vývoj v různých sférách nejen tuzemské autobranže. „Zajímavá jsou čísla na našem sousedním, německém trhu. Zatímco v roce 2002 měly autorizované servisy podíl všech oprav vozidel 61% a nezávislé jen 28%, během následujících deseti let značkové o 5% poklesly, zatímco neznačkové zaznamenaly nárůst o 14%. Podle toho lze poměrně dobře usuzovat trend autoopravárenství v nejbližších letech i u nás v Česku.  Obecně lze říci, že zatím v Německu i u nás platí, že autorizované opravny mají převahu při opravách zánovních aut a s jejich přibývajícím stářím se situace obrací ve prospěch nezávislých servisů. Ovšem s obecným poznáním, že i záruční opravy mohou bez problémů vykonávat seriozní neznačkové opravny, se do budoucna i tento stav více vyrovná,“ řekl  na závěr J.Lhoták.

Smysl a cíl uspořádané tiskové konference nejlépe shrnul tajemník SISA Miroslav Brůžek: „Informací o srovnatelné kvalitě značkových nebo neznačkových opraven, originálních nebo aftermarketových autodílech, možnostech svobodné volby kde servisovat automobily jakékoliv značky, typu či stáří a dalších aspektů konkurence obou stran je dostatek. Jde jen o to je správně interpretovat a hlavně s nimi neustále seznamovat profesionály v autobranži i motoristickou veřejnost.“

Převzato s webových stránek sdružení SISA – www.sisa.cz

Související články

Noví členové představenstva sdružení SISA
Noví členové představenstva sdružení SISA

Na valné hromadě sdružení SISA byli zvoleni noví členové představenstva. Novými členy představenstva se stali Ing. Lukáš Ondráček (Trost Auto Service Technik spol. s r.o.), Ing. Martin Písařík, MBA  (INTERACTION s.r.o.) a Ing. Jiří Kyselák (AD Technik s.r.o.). Dozorčí rada pro v příštím volebním období pracovat ve složení Jaromír Kolda, Zdeněk Pecinka a René Dubský.

Právní předpisy Evropské unie týkající se zavedení systému tísňového volání e-Call
Právní předpisy Evropské unie týkající se zavedení systému tísňového volání e-Call

Níže podepsaná sdružení vítají iniciativu Evropské komise ohledně tísňového volání e-Call a plně podporují povinné plošné zavedení tohoto systému od roku 2015 na území celé Evropy, a to pro veškerá nově schválená osobní vozidla či lehká nákladní vozidla. Jedná se o významnou iniciativu, která by měla snížit počet úmrtí a závažných zranění na evropských silnicích. […]

20 let SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky
20 let SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky

Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) již 20 let důsledně prosazuje společné oprávněné zájmy rozhodujících dovozců a distributorů náhradních dílů pro motorová a jejich přípojná vozidla, ale také autolaků a vybavení pro autoservisy. Sdružení SISA, hájí v ČR také celou oblast tzv. aftermarketu, a tím také právo motoristů na jejich svobodnou […]

SISA: Jak funguje bloková výjimka?
SISA: Jak funguje bloková výjimka?

Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) pečlivě sleduje oblast tzv. aftermarketu, podporuje volnou soutěž a tedy také právo motoristů na jejich svobodnou volbu při výběru servisu i náhradních dílů. V této oblasti hraje zásadní roli tzv. bloková výjimka. Funguje tak, jak by měla a jak se předpokládalo? První etapa K odpovědi […]

SISA: Přístup k technickým informacím pro nezávislé
SISA: Přístup k technickým informacím pro nezávislé

Technologický pokrok zejména v automobilovém odvětví znamená, že pojem technické informace je velmi prchavý. Evropská komise si uvědomuje, že zcela zásadní pro fungující konkurenci v automobilovém opravárenství i aftermarketu jsou technické informace o vozidlech a přístup k nim, neboť automobilový aftermarket hraje klíčovou roli v udržování dostupné mobility pro čtvrt miliardy evropských motoristů. Klíčovým elementem […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!