Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami motoru.
„Bezstupňová převodovka CVT nabízí řidičům vysokou úroveň komfortu a radosti z jízdy díky plynulému a dynamickému zrychlení,“ říká Stefan Seiberth, vedoucí divize Bosch Gasoline Systems. „Převodovka CVT uplatní své přednosti zejména v městském provozu s častým zastavováním. CVT snižuje spotřebu paliva až o sedm procent, protože motor může vždy pracovat v oblasti své nejvyšší účinnosti.“ Bosch vyrábí hlavní konstrukční prvek převodovek CVT, článkový řemen, jímž mohou být vybaveny převodovky pro motory s točivým momentem od 60 do 450 N.m a výkonem i více než 300 k (220 kW). Systém může mít rozmanité nastavení elektronického řízení – od hospodárné až po sportovní charakteristiku.
Převodovka CVT je kromě toho mimořádně kompaktní, protože je složena z malého počtu dílů. Řídicí jednotka může být například integrována přímo do systému. Kompaktní konstrukce snižuje výrobní náklady a předurčuje převodovku CVT k použití dokonce i v malých vozech do města. I proto jsou bezstupňové samočinné převodovky mimořádně úspěšné v Japonsku. Podíl na trhu roste ovšem i v regionech, jako je Čína nebo Severní Amerika. V současnosti je převodovkou CVT vybaven již každý pátý vůz se samočinnou převodovkou. Za několik let se tento podíl zvýší na každý čtvrtý vůz se samočinnou převodovkou. V současnosti je tato technika nabízena v cca 300 sériově vyráběných modelech.
Flexibilní a zároveň stabilní jako tyč z masivní oceli
Z rostoucího podílu na trhu profituje i Bosch. Tento dodavatel automobilového průmyslu vyrobil v roce 2012 pětadvacetimiliontý článkový řemen pro převodovky CVT. Článkový řemen je složen ze stovek speciálně vylisovaných ocelových prvků, které se montují za sebou na prstence z vysoce legované oceli. Článkový řemen je díky této konstrukci velmi flexibilní a zároveň stejně stabilní jako tyč z masivní oceli. Díl z produkce společnosti Bosch je velmi variabilní a nemusí se vyvíjet pro každé vozidlo zvlášť, protože může být často jen přizpůsoben.
Princip fungování převodovky CVT zůstává totiž vždy stejný a svým způsobem se podobá řazení na jízdním kole. Při vyšším převodu je průměr řemene na vstupním hřídeli větší a na výstupním hřídeli menší. Při nižším převodu je tomu přesně naopak, průměr na výstupním hřídeli je větší a na vstupním hřídeli menší. Plynulou změnu převodu umožňuje pohyb článkového řemene mezi dvěma vzájemně proti sobě axiálně posuvnými kuželovými řemenicemi, které se nacházejí na vstupním a výstupním hřídeli. Kuželovité dvojice řemenic mění v závislosti na otáčkách motoru a točivém momentu oběžný průměr řemene. Tím je možné udržovat optimální poměr mezi požadovaným točivým momentem a otáčkami motoru.
Převodovky CVT jsou vhodné pro vznětové, zážehové a hybridní pohony. Zatímco tato technika snižuje u klasického spalovacího motoru spotřebu paliva, může u hybridních pohonů prodloužit navíc dojezd v elektrickém režimu, protože CVT udržuje spalovací motor ve vyšších otáčkách s optimální účinností, přičemž část získávané energie se používá k pohonu vozidla a zbytek se ukládá do akumulátoru.
Komentáře