Automobilová technika Bosch na IAA 2013

13. září 2013, 8:24

Od výjimečných produktů, jako je iBooster, přes cestu k elektrické mobilitě až po vysoce automatizovaný automobil.

Technicky výjimečné produkty: eClutch, iBooster, stereovideokamera
eClutch: Díky spojce Bosch eClutch budou moci řidiči vozidel s manuálním řazením v budoucnosti popojíždět v kolonách bez nutnosti ovládat spojku. Elektronicky řízené ovládání spojky překlenuje propast mezi automatizovaným a manuálním řazením. Systém eClutch kromě toho umožňuje realizovat hospodárnou funkci setrvačné jízdy. Spojka odpojí bez přičinění řidiče motor od převodovky, pokud řidič nepřidává plyn. Motor se vypne, čímž se sníží spotřeba v reálném provozu v průměru o deset procent.

iBooster: Elektronicky řízený posilovač brzdové soustavy se obejde bez podtlaku vytvářeného spalovacím motorem a zůstává aktivní i při elektrickém pohonu. Elektrický dojezd lze se systémem iBooster prodloužit v závislosti na konstrukci vozidla až o 20 procent. Systém vytváří brzdný tlak třikrát rychleji než běžné posilovače, což může zkrátit brzdnou dráhu z rychlosti 30 km/h o 1,5 metru. Automatické nouzové brzdění dokáže již s ESP® zabránit jedné třetině všech čelních kolizí s chodcem – se systémem iBooster je to téměř polovina.

Elektronický horizont: Bosch rozšiřuje systém start/stop o asistenčnífunkce pro setrvačnou jízdu, přičemž navigační systém plní roli senzoru, který s předstihem informuje o zatáčkách a vjezdech do obce. Systémové propojení ušetří v reálném provozu na silnicích mimo město až 15 procent paliva. To znamená nižší náklady na palivo a také nižší emise oxidu uhličitého.

Rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System): Bosch nabízí s tímto systémem základní hybridní systém pro střední třídu. Jehoklíčový prvek, generátor, je díky svému vyššímu napětí zároveň základním kamenem pro nové výkonné dílčí palubní sítě s napětím 48 V. Zásadní přednosti: Systém umožňuje hospodárnou setrvačnou jízdu a díky svému vyššímu výkonu dosahuje mnohem vyšší míry rekuperace při zpomalování než konvenční generátory. Systém dokáže ušetřit až sedm procent paliva.

Zábavní systém CUE: Bosch vyvinul pro General Motors informační systém řidiče, který lze ovládat přirozenými hlasovými povely jako při běžné konverzaci řidiče se svým spolujezdcem. Tento systém měl premiéru ve vozech Cadillac.

Displeje TFT: Bosch je lídrem na trhu s volně konfigurovatelnými sdruženými přístroji. Bosch vyvíjí pro prémiové modely displeje TFT s nejnovější technikou zobrazování. Bosch přitom sází na modulární systém, který lze všestranně přizpůsobovat.

Stereovideokamera: Bosch zahájí v roce 2014 sériovou výrobu kamery s prostorovým „viděním“. Díky tomu bude možné realizovat s pouhým jedním senzorem funkci automatického nouzového brzdění, která se uplatní například v situacích, kdy do vozovky vběhnou náhle děti.

Produkty a strategie na cestě k elektrické mobilitě
Spalovací motory: Na cestě k elektrické mobilitě má význam i technický pokrok u zážehových a vznětových motorů. V této oblasti je možné ušetřit dalších 20 procent paliva v porovnání se stavem k roku 2012. Díky této hospodárné technice bude možné splnit přísné limity emisí CO2, stanovené Evropskou unií pro rok 2020, v závislosti na třídě vozidel s větší či menší mírou elektrifikace.

Hybridní pohony: Bosch sází v oblasti elektrifikace hnacího řetězce na široké produktové portfolio. Speciálním řešením pro střední třídu je rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s 48V generátorem a kompaktním lithium-iontovým akumulátorem. Bosch kromě toho nabízí také hydraulické hybridní systémy, plně hybridní systémy a hybridní systémy s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid). Na IAA 2013 vystavuje Bosch například model Porsche Panamera s hybridní technikou Bosch s vnějším dobíjením – atraktivní vozidla, jako je tato Panamera, mohou posunout trh o kus dál.

Elektrický pohon: Chrysler uvedl do sériové výroby elektromobil Fiat 500e s komponenty Bosch. Do roku 2014 bude mít Bosch na svém kontě 30 sériových projektů v oblasti elektrické mobility. I když tyto projekty ještěnedosahují velkých objemů výroby, plní důležitou funkci v emocionální oblasti, protože s nimi přichází zcela nový zážitek z jízdy: tichý zvuk motoru, intenzivní akcelerace z nízkých otáček.

Vývoj trhu: „Dnes je elektrická mobilita z hlediska obchodu ještě na vedlejší koleji, ale po roce 2020 se může vyvinout v masovou záležitost. Vycházím z toho, že elektromobily budou mít v roce 2020 dojezd minimálně 300 kilometrů.“ (Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva a vedoucí výzkumu a vývoje společnosti Robert Bosch GmbH)

Vývoj akumulátoru: Snížit náklady na lithium-iontové akumulátory minimálně na polovinu a jejich energetickou hustotu minimálně zdvojnásobit – i kvůli těmto cílům založil Bosch společný podnik se dvěma japonskými partnery GS Yuasa a Mitsubishi. Po schválení protikartelovým úřadem hodlají potenciální partneři spojit své know-how v oblastech elektroniky a senzorů s odbornými znalostmi v oblasti chemie elektrických článků.

Obchodní modely: Elektrická mobilita přesahuje klasický model obchodování s produkty. Bosch podporuje dodávkami komponentů pro elektrická jízdní kola a skútry multimodální dopravní koncepty ve velkých městech. Dceřiná společnost Bosch Software Innovations vyvíjí infrastrukturu. Například tzv. eRoaming umožňuje využívat dobíjecí stanice různých dodavatelů elektrické energie. Za tím účelem je vyvíjena softwarová platforma pro společnost Berliner Hubject GmbH, konsorcium automobilových a energetických společností. A pro provozovatele dobíjecích stanic nabízí vhodný balíček pro zahájení podnikání v tomto oboru.

Asistenční systémy: Na cestě k plně automatizované jízdě
Příležitosti na trhu: Trh s asistenčními systémy poroste v následujících letech o 20 procent za rok. Na vývoji bezpečnostních a asistenčních systémů pracuje ve společnosti Bosch na celém světě přibližně 5.000 inženýrů. Bosch realizoval již v roce 2012 s asistenčními a bezpečnostními systémy obrat ve výši více než pět miliard eur. Euro NCAP bude v budoucnosti požadovat pro udělení nejvyššího pětihvězdičkového hodnocení asistenční funkce: od roku 2014 nejméně jednu asistenční funkci a od roku 2016 předvídavou ochranu chodců. To se stane impulzem pro další růst.

Motivace: Cesta k jízdě bez nehod je cestou k automatizované jízdě, protože více než 90 procent všech nehod v městském provozu je způsobováno lidskými chybami. Ročně umírá v důsledku nehod na celém světě 1,3 milionu lidí. Velkou motivací pro výzkum společnosti Bosch je snížení těchto smutných statistik. Systém automatického nouzového brzdění by mohl například zabránit až 72 procentům všech kolizí s vpředu jedoucím vozidlem, které mají za následek zranění nebo úmrtí, pokud by jím byla vybavena všechna vozidla.

Produktové portfolio: Bosch v současnosti nabízí a v blízké budoucnosti nabídne systém rozpoznávání únavy řidiče, předvídavý systém nouzového brzdění, asistenční systémy pro jízdu v jízdním pruhu, upozorňování na křižující vozidla, asistenta pro jízdu staveništěm a předvídavý systém pro ochranu chodců.

Asistent pro jízdu v dopravní koloně: Dnes se musí řidiči v dopravních kolonách za volantem ještě velmi soustředit. Již v roce 2014 začne Bosch sériově vyrábět asistenční systém pro jízdu v dopravní koloně, který udržuje vozidlo aktivními zásahy do řízení ve svém jízdním pruhu. V budoucnosti se z něj stane autopilot pro dopravní zácpy, který zvládne i automatické přejetí do vedlejšího jízdního pruhu.

Parkovací asistent: Věčné hledání parkovacího místa a dlouhé manévrování bude brzy patřit minulosti. V roce 2015 přijde na trh rozšířený parkovací asistent Bosch. Jeho výjimečnou vlastností je dálkové ovládání, s nímž vůz automaticky zajede i do těsné garáže, zatímco řidič zůstane stát venku. Budoucnost: kamerové snímání v rozsahu 360°, s nímž si vůz sám vyhledá volné parkovací místo v parkovacích budovách a garážích.

Vysoce automatizovaná jízda: Pro volnou jízdu na dálnici se rýsuje jasná vývojová linie – kombinace adaptivního tempomatu a automatické změny jízdního pruhu. Do konce tohoto desetiletí se z ní vyvine dálniční autopilot. Čím ambicióznější jsou budoucí bezpečnostní funkce, tím více sázejí na komunikaci mezi vozidly a výměnu dat v reálném čase.

Síťově propojená jízda: více bezpečnosti, více služeb
Connectivity Control Unit: Tento systém umožňuje prostřednictvím dálkové diagnózy vozidla nabízet společnosti Bosch nové služby provozovatelům vozových parků, například včasnou analýzu poruchy a cílenou údržbu. V roce 2014 zahájí první aplikaci velká leasingová společnost.

Drivelog: Díky této platformě mají řidiči digitální přehled o všech nákladech a servisních nabídkách pro své vozidlo. Internetový portál zaznamenává již nyní téměř 250.000 návštěvníků měsíčně. A brzy by jich mohlo být ještě více, protože nově mohou vybrané funkce portálu Drivelog využívat také členové autoklubu ADAC.

mySpin: Je novým řešením společnosti Bosch pro integraci chytrého telefonu do automobilu. Díky tomu je možné využívat uvnitř vozu bezpečně přístupu na internet. Díky řešení mySpin lze ovládat aplikace pro chytré telefony na displeji ve středové konzole.

Tisková zpráva Robert Bosch odbytová

Související články

Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent
Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent

Výnosy Automobilové techniky Bosch z provozních činností vzrostou v roce 2013 pravděpodobně o pět procent. Tato divize Bosch roste tedy rychleji než celosvětová výroba automobilů. Tato čísla uvedl Dr. Volkmar Denner, vedoucí společnosti Robert Bosch GmbH se zodpovědností za výzkum a vývoj, na 65. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Na straně výnosů očekává Bosch […]

Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků
Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků

Četní provozovatelé vozových parků si přejí větší transparentnost a přehled, aby mohli svou nabídku pro zákazníky ještě více zatraktivnit nebo ji dokonce rozšířit. Do této oblasti patří například analýza spotřeby paliva, lokalizace vozidla prostřednictvím GPS nebo elektronická kniha jízd s upozorněním na odcizení. Bosch nyní nabízí provozovatelům vozových parků rozsáhlé kompletní řešení, které lze individuálně […]

Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog
Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog

Drivelog je první servisní portál, který sdružuje nabídky v oblasti mobility pro řidiče a servisy. V rámci spolupráce s autoklubem ADAC budou oba partneři v budoucnosti poskytovat na svých internetových stránkách plnohodnotnou nabídku informací na téma automobil. ADAC již začal poskytovat aktuální informace týkající se automobilu uživatelům portálu Drivelog. Ve druhé fázi nyní dohodnuté spolupráce, […]

Nové generátory Bosch Power Density Line
Nové generátory Bosch Power Density Line

Bosch následuje trend stále kompaktnějších a lehčích komponentů vozidel i u své nejnovější modelové řady generátorů. „Kompaktní generátor Power Density Line (PL) spojuje osvědčenou techniku s inovativními komponenty,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí divize Bosch Starter Motors and Generators. Inženýři společnosti Bosch dosáhli díky nové technice navíjení s plochými statory dosud nevídané hustoty výkonu. Zároveň […]

Nový Bosch iBooster
Nový Bosch iBooster

Brzdové soustavy automobilů získaly v uplynulých letech na výkonnosti. Bezpečnost významně zvýšily zejména systémy ABS a ESP. Dosud rozšířený koncept podtlakového posilovače brzdové soustavy zůstal přitom během výše uvedeného vývoje téměř beze změny. Podtlakový posilovač ovšem nabízí jen omezené možnosti zpětného získávání kinetické energie (rekuperace) a za všech okolností stejnou, předem definovanou míru zvyšování síly, […]

Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace
Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace

Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony. „Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 […]

Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort
Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort

Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou. Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. […]

Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti
Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti

Nová ramena stěračů Bosch Jet Wiper přinášejí inovaci na čelní okno. Trysky ostřikovačů integrované do ramen stěračů cíleně přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Výsledkem je rovnoměrné očištění plochy okna, aniž by byl výhled řidiče negativně ovlivňován zbytky rozstřikované kapaliny. „Jet Wiper ukazuje, že Bosch dokáže vylepšit i zdánlivě vyzrálý produkt, jako jsou stěrače […]

Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík
Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík

Evropská unie požaduje od poloviny roku 2014 drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx) u nových osobních a lehkých užitkových vozů. Zvýšená množství oxidů dusíku v centrech některých evropských měst jsou navíc předmětem častých diskuzí. Systémy Bosch snižují emise oxidů dusíku již dnes. Bosch nabízí jako dodavatel automobilového průmyslu technická řešení pro plnění přísných norem, jako […]

Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach
Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach

Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!