Podle nařízení (EU) 2018/858 a v návaznosti na dlouhodobou informační činnost federace FIGIEFA a jejích členů v letech 2017 a 2018 v této oblasti musí výrobci vozidel právně poskytovat nezávislým provozovatelům na trhu s náhradními díly pro motorová vozidla technické informace ve formě “strojově čitelných a elektronicky zpracovatelných datových souborů”. Dlouhou dobu se vedly spory o to, zda to platí pro všechny kategorie technických informací, zda výrobci vozidel musí uvádět identifikační čísla svých vozidel (VIN) a v jakém formátu musí být informace poskytovány.
Evropský soudní dvůr nyní na všechny tyto otázky odpověděl ve prospěch hospodářské soutěže. V souladu s tím musí výrobci vozidel poskytnout svá VIN čísla a nabídnout všechny související technické informace jako datové soubory ve formátu, který je vhodný pro přímé elektronické zpracování. Povinnost uvádět identifikační čísla vozidel je obzvláště důležitá pro hospodářskou soutěž. Evropský soudní dvůr výslovně uznal, že pouze vyhledávání pomocí VIN kódu vede k přesné identifikaci údajů o konkrétním vozidle. Uplatnění nároku na ochranu osobních údajů jako základu pro odmítnutí sdělit VIN kód je nyní již neudržitelné.
ESD vznesl námitku, když objasnil, že výrobci vozidel nemusí nutně poskytovat automatizované databázové rozhraní s možností strojově řízených vyhledávacích dotazů, ale musí poskytovat všechny technické informace spojené s každým VIN ve formátu, který umožňuje další elektronické zpracování přímo, tj. bez mezikroků. To platí nejen pro informace o náhradních dílech, ale pro všechny informace o opravách a údržbě. Odpovídání na dotazy nezávislých provozovatelů výrobci vozidel, kteří jednoduše posílají snímky obrazovky ve formátu PDF s výsledky vyhledávání, by tak již nebylo udržitelné.
Výrobci vozidel musí tyto povinnosti zavést okamžitě. ESD svým rozhodnutím závazně objasnil, jak má být nařízení 858 chápáno.
Komentáře