Poslední dva měsíce se ASEM soustředil na průzkum příčin nejpalčivějších telefonických dotazů STK a SME. Ty se vesměs točily okolo zavedení nové emisní metodiky a softwaru, který v konečné podobě se všemi zapracovanými změnami (i s těmi posledními ze 6. 6. 2016) má jít do ostrého “online” nasazení už od 1. 9. 2016. ASEM se obává, že se ani tento termín nestihne.
ASEM rovněž vykonal celkem 30 návštěv různých subjektů provozujících jak STK, tak i SME, aby si udělal obrázek o dojmech dotčených i z jejich individuálních pohledů na…
..diskutovanou časovou tíseň a problematickou emisní metodiku
..diskutovanou deregulaci ve zřizování (S)TK
..diskutované sloučení TK a ME do jednoho procesu u jednoho subjektu
poslední dva body budou tématem velkého článku v září 2016. Nyní o tom, co přijde po 31. 8. 2016..
"Bez obav", aneb typicky česká lhostejnost…
Snad se nedá hovořit o "obavách", jako spíše o nevědomosti "emisáků", co na ně přijde. Tak podobně se vyjadřovali. Popravdě: Neví to nikdo. SME u opraven obavy z možných problémů po zavedení nové metodiky nemají, protože tuší, že stejná situace potrefí všechny v republice, a že se to zase nějak samo vyřeší. Navíc tyhle SME u opraven nejsou primárně živy z emisních kontrol, a tak u nich život půjde dál i po 31. 8. 2016, a dokonce i tehdy, když nebudou mít nový software v emisních přístrojích. "No tak chvíli prostě měřit nebudu."… Tuhle větu si ale STK (a to ani ta bez "SME v areálu") vůbec nemůže připustit, protože STK-áčka vázaná na "Měření emisí" popř. i "jejich SME v areálu" je denní přísun kontrolovaných vozidel prostě jejich hlavní podnikatelská činnost!
Nejvíce je na vzniklé situaci pálí tato časově kritická témata:
1. Žádné emisní přístroje, ale ani ty, které jsou již schválené do dalšího období po 31. 8. 2016, nemají poslední verzi softwaru podle nové závazné metodiky (výrobci ji slibují koncem srpna 2016, tedy těsně před nasazením ostré verze "online" měření emisí).
2. Emisní mechanici nejsou vyškoleni na průběh testu dle nové metodiky (DEKRA a CSPSD za poslední dva roky, co školení nabízí, novou metodiku neškolili).
3. Metodika je naplánovaná "od stolu" a není nikým odzkoušená v provozu SME. Na normální vozidla "nějak" funguje (když pomineme její bezzubost, a že téměř nic nového nepřináší), ale na nových technologiích moderních vozidel fungovat nemusí (hybridní vozidla, řídící systémy EURO 6 se systémy Start Stop se simulovanými signály lambdasond, diesely s omezením akcelerační dynamiky apod.).
4.Nikdo neví, jak se zachová SOD (Státní odborný dozor). Největší jsou zde obavy, že budou SME kontrolovat a trestat za věci, které si ani nikdo neuvědomuje, že by to vlastně mohly být až vážně kvalifikované chyby. Příklad jedné výpovědi: "Měl jsem tu už tři užitkové modely vozidel jednoho výrobce, u kterých jsem zjistil, že nemají podtlak v klikové skříni ve volnoběhu, jako to metodika předepisuje. U všech se ale mírný přetlak objevuje stejný a jinak jsou kontrolovaná auta v nejlepším pořádku. Obávám se, že pokud je začnu vyhazovat na tuto zkoušku, budu mít zle, protože tyhle modely se zkrátka takto chovají,"
Pikantní byl i rozhovor s bývalým zaměstnancem SME u STK, který dal výpověď kvůli riziku možného postihu ze strany Státního Odborného Dozoru a z "nesnesitelné psychické zátěže" (jeho slova), ve které by se nacházel. Majitel STK ho sice nepřímo nutil, aby co nejvíce vozidel jejich velkých zákazníků prošlo u "Emisí" bez vady, aby vozidla mohla pokud možno vždy pokračovat na STK, ačkoliv se pozitivního emisního protokolu docílilo u mnoha vozidel pouze za použití triků a nedovolených postupů. Dojem, že majiteli STK bude nová "online" verze "měření emisí" vadit, tento člověk nepotvrdil, protože prý jeho šéf udělá cokoliv, aby vše šlapalo jako předtím. Prý už pracuje na emulátoru EOBD, aby všechny protokoly zněly i "online" na výbornou.
Zpět k hlavním tématům dopisů ASEM Ministerstvu dopravy České republiky:
1. dopis ASEM
..ze 7. 7. 2016 se týkal opakované žádosti o posunutí termínu ostrého nasazení nové emisní metodiky z 1. 9. 2016 na 1. 1. 2017. Hlavními důvody asociace jsou nehotové softwary většiny výrobců emisních přístrojů i zastřešovatelů, i když tito všichni z obchodních důvodů slibují, že software bude. Dále pak nezaškolený personál všech ca 1800 emisních stanic v ČR, časová tíseň v distribuci a instalací u zákazníků servisním personálem výrobců přístrojů a pestrost kombinací starších přístrojů, které musí být sladěny s novým software, které v součinnosti budou chtít vidět zkušebníci certifikačních autorit DEKRA nebo TÜV SÜD.
2. dopis ASEM
..z téhož data jako první, žádá o možnost "Rozhodování o výsledku měření emisí na odpovědnost emisního mechanika". ASEM totiž předpovídá, že nová emisní metodika, tak je její aktuální dnešní podoba (po zatím již třech dodatečných úpravách Ministerstvem dopravy), nebude fungovat bezchybně na všech vozidlech bez jakýchkoliv alternativ. Zkušenosti ještě z období před zavedením ostré metodiky "online" (od 1. 1. 2016 do 31. 8. 2016) totiž hovoří o mnoha neodůvodněných negativních emisních protokolech vystavených vozidlům, která jinak byla emisně v pořádku. Vyřazena byla kromě jiného i díky procesním "dírám" během jednotlivých kroků v průběhu testu, kdy software neumí provést požadovaný krok v případě, kdy vozidlo se chová vzhledem k metodikou stanoveným úkonům a hraničním hodnotám jinak než je "běžně" známo. V tomto případě by mělo být možné negativní výsledek generovaný emisním přístrojem automaticky, na výsledek opačný. V menším procentu vozidel by mělo jít i obrátit výsledek vyhovujícího do nevyhovujícího. To když se např. až během následného měření emisí po komunikaci s EOBD z ničeho nic rozsvítí kontrolka EOBD, která předtím, při vyčítání paměti závad EOBD zatím nesvítila. Pokud naše "česká" metodika zcela ignoruje výsledky neprovedených testů po vymazání paměti závad Readiness Code, pak se to může stávat velmi často).
Pokud toto nepůjde, bude to nepříjemné jak pro majitele vozidel, tak pro emisní stanice. Mezi těmito subjekty to bude jiskřit, ale na vině jsou nedostatky syrové a neodzkoušené nové emisní metodiky, která by měla být dle MDČR spuštěna už po 31. 8. 2016. Obavy jsou oprávněné.
Detaily obou dopisů jsou k dispozici jako přílohy k nahlédnutí v diskrétní sekci ASEM (pouze pro platící členy asociace).
Komentáře